Tijdens noodsituaties krijgt de noodcentrale veel oproepen te verwerken.
Als we het aantal oproepen kunnen verminderen, kunnen de hulpdiensten ingezet worden waar ze voor dienen: dringende hulpverlening. Zorg ervoor dat je niet hulpeloos bent en bereid jezelf voor op mogelijke crisissituaties.
Ik heb hulp nodig. Wie bel ik?
Kan er een leven in gevaar zijn? Is er een brand?
- Ja? Bel 112
- Nee? Heb je hulp van de brandweer nodig?
- Ja? Bel 1722 of maak online een melding via www.1722.be
- Nee? Herstel het zelf of doe beroep op een bekwame vakman.
Meer info vind je op www.1722.be/nl/vragen-contact.html
Wat als?
Wat als er brand uitbreekt in huis? Wat als er een zware storm op komst is? Wat als er zich een gevaarlijk incident voordoet op het industrieterrein?
We kunnen niet alle risico's in de kiem smoren, maar we kunnen ons er wel op voorbereiden. Jij kan er zelf voor zorgen dat de impact op jou, je gezin, je huisgenoten verkleind wordt. Het Nationaal Crisiscentrum, het NCCN, heeft een eenvoudig en handig stappenplan opgemaakt waarmee je een eigen noodplan ontwikkelt.
Via www.mijnnoodplan.be ontdek je welke locaties in huis belangrijk zijn en welke spullen je best blindelings terug kan vinden in geval van nood. Na het doorlopen van de verschillende stappen ontvang je je eigen gepersonaliseerd noodplan via mail. Overloop dat met je gezin en bewaar het op een locatie waar iedereen het kan terugvinden.
Naast een noodplan kan je ook een noodpakket samenstellen. Verzamel de belangrijke spullen vooraf in een reiskoffer of sporttas, zodat je jezelf kan behelpen bij onvoorziene omstandigheden. Een EHBO-kit, een zaklamp, batterijen, GSM-lader, flesjes water, … Vermoedelijk heb je dit allemaal in huis, maar ga je aan alles denken als je onder stress staat? Weet je zoon, dochter of partner waar alles zich bevindt als jij niet thuis bent?
Neem een kijkje op de website van het NCCN voor de nodige info over het noodplan en je noodpakket.
Informatieoverlast
Tijdens een crisissituatie wordt er zeer veel informatie verspreid via verschillende kanalen. Welke kanalen moet je volgen en hoe behoed je jezelf voor desinformatie?
Volg de officiële kanalen om op de hoogte te blijven van correcte en gevalideerde informatie. Het belangrijkste kanaal is Be-Alert. Via deze weg worden dringende richtlijnen zeer snel verspreid naar alle betrokkenen tijdens een noodsituatie. Ben je nog niet ingeschreven? Schrijf je dan nu meteen in via: www.be-alert.be.
Verder worden in onze gemeente de website en Facebookpagina steeds up-to- date gehouden. Via deze kanalen krijg je gebundelde informatie van de hulpdiensten die actief betrokken zijn bij de crisis. Zo zal bijvoorbeeld de brandweer informatie geven over de rookwolk die ontstaat bij een brand en zal de Federaal Gezondheidsinspecteur informatie kunnen geven over het mogelijk aantal slachtoffers.
Behoed jezelf voor desinformatie! Tijdens een crisis worden er veel meningen en stellingen verspreid via sociale media. Deze kunnen, al dan niet intentioneel, zorgen voor misbegrip van de situatie, paniek, angst en dergelijke meer. Deel zelf ook geen berichten indien je niet 100% zeker bent over de waarheid van het bericht. Je kan feiten eenvoudig zelf controleren door bijvoorbeeld de bron en de auteur te controleren. De eenvoudigste oplossing voor dit probleem is dat je enkel de officiële kanalen volgt. Achter deze kanalen zit een professionele communicatiedienst, aangestuurd door de betrokken hulpverleningsdiensten en gemeentelijke diensten.
Facebookpagina van Politiezone KLM
Facebookpagina van Brandweerzone Vlaams-Brabant West
Wil je meer weten over desinformatie? Neem hier een kijkje.
ZELFREDZAAMHEID ≠ "PREPPER"
Je hoeft geen schuilkelder te graven of een jaarvoorraad aan blikvoeding aan te schaffen. Denk wel na over jouw initiële reactie op een noodsituatie en vrijwaar de hulpdiensten voor de échte noodgevallen.
SAMENGEVAT
- Laat de noodcentrale 112 vrij voor échte noodgevallen
- Bereid je voor:
- Maak een eigen noodplan
- Stel je eigen noodpakket samen
- Informeer je via de juiste kanalen